Pe Blogul nostru poți citi rapoartele noastre de cercetare și prototipare din programul Civic Labs pentru anul 2020-2021, în domeniile Educație, Sănătate, Grupuri Vulnerabile, Mediu, Participare Civică.

Stefanini Institute despre inițiativele de educare în spectrul digital

Tech for Social Good este principalul program al Code for Romania, locul în care ne suflecăm mânecile și dezvoltăm soluții pentru probleme sociale. Din 2021, Stefanini Institute s-a alăturat ca sponsor național al acestui program. Stefanini Institute furnizează formări gratuite cu specializare în IT si competențe sociale, evenimente și seminarii de educație gratuite și sprijin și creare de soluții pentru cei ce au nevoie cel mai mult de ele. Am stat de vorbă cu echipa Stefanini Institute despre inițiativele de educare în spectrul digital și despre felul în care promovăm voluntariatul în cadrul parteneriatului nostru.

Stefanini Quote Logo 1200x627

Cât de importante sunt inițiativele de educare în ceea ce privește spectrul digital pentru Stefanini Institute și cum a funcționat acest demers până acum pentru publicul din România?

Inițiativele de educare în spectrul digital au fost, încă de la debutul Stefanini Institute în România în 2019, un scop principal al asociației. La fel ca și în Brazilia, unde Stefanini Institute oferă educație în IT și sprijin pentru digitalizare în comunitățile defavorizate de mai bine de 20 ani, continuăm această misiune și în România.

Educația este esențială în orice societate și atât nevoia, cât și eforturile de digitalizare s-au accentuat puternic în ultimii ani în România. Odată cu debutul pandemiei COVID-19 a fost tot mai clară situația în care se află tinerii defavorizați și faptul că există nevoi multiple din partea comunităților dezavantajate. Valorile noastre sunt bazate pe învățarea continuă și dezvoltarea competențelor digitale pe tot parcursul vieții, așadar proiectele noastre oferă spațiul sigur în care tinerii se pot dezvolta și dobândi autonomie în mediul digital.

Echipa Stefanini Institute a dezvoltat și a oferit până acum training-uri care au expus studenții la subiecte multiple, de la hardware, software și noțiuni de bază privind motoarele de căutare, până la cursuri mai avansate despre utilizarea Windows și depanarea problemelor de rețea.

Formarea acoperă, de asemenea, alte abilități soft valoroase pentru construirea unei cariere, de la cum se scrie un CV, cum se comunica eficient, metode prin care un candidat să rămână focusat și calm în timpul unui interviu si până la cum se efectuează și gestionează un buget în mod responsabil, pentru un tânăr, după primirea primului salariu.

Aceste cursuri, care sunt concepute în cadrul echipei noastre, precum și susținute de mentori și parteneri externi, sunt special concepute pentru a ajuta tinerii din medii defavorizate pe măsură ce intră pe piața muncii.

Deși niciun drum nu este lipsit de provocări, continuăm să inovăm și să oferim soluții celor care au cea mai mare nevoie de ele pentru a păși cu încredere spre viitorul lor.

Tech for Social Good este locul în care voluntari din mediul tech de pretutindeni codeză împreună pentru dezvoltarea unor soluții digitale atât de necesare în România. Din perspectiva Stefanini Institute, cum putem contribui la o societate mai bună prin intermediul voluntariatului?

Susținem cu toată încrederea voluntariatul, precum și implicarea activă a membrilor societății în acțiuni caritabile și de binefacere precum și, pur și simplu, angajamentul oamenilor față de cauzele sociale cu care ei rezonează. De altfel, Stefanini Institute lucrează cu voluntari în organizarea evenimentelor și acțiunilor cu impact pozitiv în societate pe care asociația le susține, prin urmare, din punctul nostru de vedere, voluntariatul și, în general, implicarea activă în susținerea cauzelor relevante pentru noi sunt foarte importante.

Fiecare gest contează și, oricât de mică ar părea contribuția fiecăruia dintre noi, în realitate orice act prosocial are un impact pozitiv foarte important în societate – atât prin faptele concrete, cât și prin puterea exemplului.

Cum vedeți implicarea societății civile în acțiunile de digitalizare și cât loc de îmbunătățire credeți că există?

Ne bucură să observăm o dezvoltare continuă a implicării societății civile în acțiunile de digitalizare și o varietate de proiecte și inițiative targetate către zona de educație în IT. Îmbunătățirea educației și a competențelor reprezintă un element esențial al strategiei pentru transformarea digitală. Continua observație și adaptarea la evoluția digitalizării, a nevoilor și a tehnologiilor considerăm că va aduce mai multă aplicabilitate imediată, impact și rezultate durabile în proiectele de educație.

Care sunt planurile de viitor ale Stefanini Institute în ceea ce privește accesul la educație din perspectiva mediului IT?

Stefanini Institute își diversifică și îmbunătățește constant proiectele datorită strânsei colaborări cu mediul ONG, școli, licee și universități cât și cu comunitățile defavorizate în care ne dorim să avem impact pozitiv.

În anul 2022 vom continua parteneriatele actuale și pregătim proiecte în care să fim co-participanți activi în cadrul unor inițiative majore de inovație și digitalizare. Datorită unei echipe foarte bine consolidate de voluntari pasionați, dar și urmând bunele practici ale organizației din Brazilia, suntem convinși că vom reuși să ne aducem contribuția pe termen lung în România și nu numai. Echipa plănuiește, de asemenea, o inițiativă care le va permite tinerilor care s-au alăturat deja unui curs de formare să rămână în legătură cu Institutul Stefanini, cu capacitatea de a discuta despre competențele pe care doresc să le dezvolte în continuare sau să obțină sprijin pentru locurile de muncă sau stagiile pe care speră să le obțină.

În plus, în iulie 2020 Comisia Europeană a lansat noua Agendă Europeană a Competențelor pentru competitivitate sustenabilă, echitate socială și reziliență în cadrul căreia au fost prezentate o serie de obiective pe care le-am integrat în strategia noastră pe termen lung. De asemenea, am integrat și priorități strategice din Planul de acțiune pentru educația digitală - “Resetarea educației și formării pentru era digitală (2021-2027)“ lansat de Comisia Europeană ținând cont de aspectele sale esențiale cum ar fi transformarea digitală în educație determinată de progresele în materie de conectivitate, utilizarea pe scară largă a dispozitivelor și a aplicațiilor digitale, nevoia de flexibilitate individuală și cererea din ce în ce mai mare de competențe digitale.

Puteți afla mai multe despre Stefanini Institute pe website-ul lor: https://www.stefanini-institute.com