Environment for Romania / Sate dezvoltate
Probleme privind activitățile non-agricole
Deși sectorul agricol este cel dominant în mediul rural, există un număr important de activități non-agricole care ar putea fi practicate de locuitorii ruralului, printre care profesii tradiționale precum cele de meșter sau meșteșugar, dar și diverse mici afaceri sau întreprinderi din industria ospitalității, ce ar putea promova turismul rural. Cu toate acestea, sectoarele non-agricole se confruntă cu o atenție redusă comparativ cu cel agricol, accentuat și de o lipsă de cunoștințe a locuitorilor ruralului când vine vorba de practicarea eficientă a acestor meserii și atragerea de clienți. În secțiunea aceasta urmează să discutăm aceste aspecte, concentrându-ne pe cele două elemente esențiale pentru dezvoltarea unei afaceri - cunoștințe antreprenoriale și surse de finanțare.
CUNOȘTINȚELE ANTREPRENORIALE ALE OAMENILOR DIN MEDIUL RURAL SUNT LIMITATE
În mediul rural, o barieră semnificativă pentru antreprenorii locali implicați în activități non-agricole o reprezintă cunoștințele limitate sau absente în ceea ce privește operarea afacerilor pe care le dețin. Instruirea profesională limitată este influențată atât de numărul mic de școli profesionale ce există în rural, cât și de o accesibilitate redusă la cursuri dedicate pregătirii manageriale și obținerii unei certificări. Astfel, mulți potențiali antreprenori din mediul rural adesea se bazează numai pe cunoștințele proprii, insuficiente pentru a face față climatului de afaceri actual.
Cunoștințele antreprenoriale limitate influențează, la rândul lor, eficiența și gradul de succes al afacerilor din rural. Pe de o parte, îngreunează promovarea afacerilor, întrucât antreprenorii nu cunosc toate mijloacele și metodele existente pentru aceasta sau nu știu cum să folosească uneltele existente. Spre exemplu, o astfel de unealtă este internetul, crearea unui site web sau a unui cont social media (Facebook, Instagram etc.) fiind esențială pentru a face vizibilă afacerea și pentru a atrage potențiali clienți.
Cu toate acestea, cunoștințele digitale ale multor antreprenori rurali, în special cei mai înaintați în vârstă, sunt limitate, ceea ce conduce și la o anumită reticență în a folosi mediul online pentru desfășurarea activității lor. Pe de altă parte, îngreunează și accesul la surse de finanțare, întrucât mulți potențiali antreprenori nu știu care sunt posibilele tipuri de sprijin financiar (fonduri, împrumuturi etc.) sau ce procedeu trebuie să urmeze pentru a le accesa. Cu toatea acestea, lipsa capitalului este unul dintre obstacolele principale care face dificilă deschiderea unei afaceri în mediul rural, precum și menținerea ei pe o perioadă mai îndelungată, fiind cheltuieli necesare pentru oficializarea afacerii, dotarea ei cu echipamentele și utilitățile necesare, dar și pentru promovarea ei continuă.
EXISTĂ O RETICENȚĂ ÎN CEEA CE PRIVEȘTE FISCALIZAREA ACTIVITĂȚII
O consecință a lipsei de cunoștințe este și o anumită reticență a antreprenorilor rurali în a-și înregistra și fiscaliza afacerea, fie că oferă activități de producere (artizani rurali, meșteri etc.) sau servicii de ospitalitate (cazări, mese, etc.), semnalată și în cadrul interviurilor desfășurate cu experți în domeniu. Pentru a înregistra o afacere este necesară alegerea formei entității legale pentru aceasta (principalele fiind SRL - societate cu răspundere limitată - și PFA - persoană fizică autorizată), urmată de depunerea unui dosar la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului. Urmând începerea activității, este necesară și fiscalizarea ei, prin depunerea unei declarații (de înregistrare fiscală și/sau privind venitul estimat, în funcție de tipul afacerii) la unitatea fiscală locală a Agenția Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) de care aparține.
Reticența antreprenorilor rurali față de înregistrare și fiscalizare este determinată de mai mulți factori, printre care lipsa de cunoștințe cu privire la procedurile necesare, lipsa de încredere în stat și în instituțiile sale, dar și o anumită frică provocată de efectele fiscalizării, unii antreprenori considerând că dezavantajele (impozite, taxe, proceduri birocratice etc.) întrec avantajele (legalizarea activității, eliminarea posibilității de a fi amendat etc.). Pentru antreprenorii rurali care doresc să își desfășoare activitatea la o scară mai largă, însă, obținerea unui statut legal este esențială pentru a putea să își stabilească o personalitate online puternică și vizibilă, precum și să participe și la târguri și alte evenimente relevante fără frica de sancțiune.